Monday, December 26, 2011

Cerpen: Anugerah [Part 5]


“Waa.. tak lama lagi kawan kita ni nak jadi isteri orang. Tak kawan la dengan kita nanti.” Salah seorang kawan Aisya menyakat Aisya. Dari mana diorang tau tentang perkara tersebut pun dia tidak mengerti. Bosan dia mendengar usikan tersebut. Tapi hidupnya tidaklah tertekan sangat.
“Mana korang tau semua ni? Ni mesti ada beruk disebalik pokok neh..” Aisya menduga kalau-kalau ada di antara rakannya itu mengintipnya.
“Eh, mana ada.. berita hangat macam ni mesti ramai orang tau.” Berderai mereka semua ketawa.
“Eleh, ye la tu.. macam mana la aku nak hidup dengan lelaki yang aku tak pernah kenal langsung. Korang tau tak mamat tu sebaya kita. Nampaknya kamilah pasangan pengantin termuda di abad ini. Huh!”
“Apa? Ye ke? Waa.. mesti hensem dia tu. Kenapa aku tak jadi macam kau ha? Senang-senang je dapat kahwin. Tak payah susah-susah nak cari. Bestnye.. Eh, apa nama dia ek?” Awa memang pantang kalau sebut pasal lelaki. Dialah nombor satu.
“Nama dia Ammar. Ammar Ezzra bin Amran bin Ahmad bin.. ah, aku tak tau la..” Aisya bergurau.
“Kau ni sampai nama datuk dia pun kau tau. Macam dah lama kenal je..”
“Memang dah lama kenal, tapi bukan aku dengan dia, atuk aku dengan atuk dia kawan baik. Diorang la yang berjanji nak kahwinkan kami. Tah macam mana diorang tetiba berjanji macam tu pun aku tak tau.”
Ala.. biarlah.. kira ok apa. Haha. Eh, kau pernah jumpa tak dengan si Ammar tu?” Awa semakin berminat untuk mengetahui tentang Ammar. Seolah-olah di yang hendak dikahwinkan dengan Ammar.
“Ai.. ni kau ke aku yang nak kahwin dengan dia.. Entah, buat masa ni aku tak pernah jumpa dia lagi. Aku hanya tengok gambar di aje.”
“Hensem tak?”
“Eh, sibuk je engkau ni. Erm.. bagi aku boleh la tahan. Dah la. Tak payah cakap pasal dia lagi. Mana tau tengok muka je ok, perangai tak ok, mati aku.”
“Kejap, aku nak tanya lagi. Aisya, kau rasa kan, macam mana kau nak hidup dengan dia?” Awa memang mempunyai semangat inkuiri yang tinggi.
“Kau ni banyak betul soalan. Aku hidup macam tu la. Bernafas melalui peparu.”
“Ish, kau ni. Buat lawak pulak. Menyampah aku. Huh!”
“Kau tanya banyak sangat siapa suruh? Kau tengok je la nanti aku hidup macam mana.”   

Aisya mula mamikir-mikir bagaimana masa depannya nanti apabila terpaksa berkahwin dengan orang tidak dicintai malahan tidak dikenalinya langsung. “Aduhai..kenapa la aku boleh terjebak dengan perkara macam ni. Aku dah la tak pandai nak layan orang lelaki. Habisla..” Hatinya mula gelisah walaupun pada mulanya dia seakan tidak kisah. Tetapi apabila difikirkannya berkali-kali, baru la dia nak ambik kisah. Macam tu lah Aisya..



Bersambung....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...