Friday, January 13, 2012

Cerpen: Anugerah [Part 8]


“Awk, sy nk blik jmpe atuk sy. Awk nk ikut?”
“Eh, mesti la sy ikut. Sy kn cucu mnantu. Bile awk nk pegi?”
“Yela cucu mnantu. Klu bleh sy nk pegi esok.”
“Esok?Erm..bleh jgk. Eh awk, xsjuk ke? Klu sjuk meh sy pnaskn awk.bleh?”
“Eh, kta msj tya skit je dh nk ambk ksmpatan. Nsib baik awk tdo kt bwh tau”
Ala..xbdosanye kta..”
“Dh2, sy nk tdo. Nite”
“Cm2 je? Yela2. tdo la. Sy tgu awk. Nite”
Aisya mula terfikir sesuatu. “Tunggu? Ape maksud dia?” 
****************************
“Mak, ayah, atuk macam mana? Dia sihat?” Setelah sampai di rumahnya, Aisya terus bertanya keadaan datuknya. Dia sangat rindu akan datuknya.
“Aisya..datuk macam tu je la keadaan dia. Cuma lepas Aisya kahwin dia macam dah sihat sikit. Aisya macam mana pulak? Ok?” Asmah bimbang anaknya itu tidak bahagia.
“Aisya sihat je. Mak, Aisya nak jumpa atuk kejap”

Selepas menonton televisyen, Aisya terus menuju ke bilik tidurnya tanpa mempedulikan Ammar. Ammar pula sedang mengambil angin di luar rumah. Rancak sungguh dia berbual dengan bapa mertuanya sebentar tadi yang sudah masuk ke dalam rumah. “Hmm..apa Aisya tengah buat sekarang? Kalau la dia tau aku dah lama suka kat dia..” Sebenarnya Ammar sudah lama mengenali Aisya iaitu ketika menghadiri aktiviti kem kokurikulum yang diadakan bagi peringkat universiti. Ketika itu Ammar mencuba untuk me ‘nackel’ Aisya, tetapi tidak berkesempatan. Tambahan pula dia juga boleh dikatakan seorang pemalu. Dia tertarik dengan Aisya kerana sikap Aisya yang tidak seperti perempun-perempuan gedik yang lain. Sebab itulah dia menerima Aisya sebaik sahaja datuknya ingin menjodohkannya dengan Aisya Dia juga tidak percaya bahawa Aisya telah menjadi isterinya dengan begitu mudah sekali. Akan tetapi dia tidak tahu bagaimana untuk menawan hati Aisya sekarang walaupun dia telah memiliki Aisya. Dia perlu juga mengambil hati Aisya.

Salam..awk tgh watpe 2?”
Bunyi mesej telefon bimbit Aisya telah mengejutknnya. Yela,bunyi mesej macam bunyi bom. “La..ape yang dia nak malam-malam camni..kacau betul la.” Aisya merungut di dalam hati. Tapi balas jugak mesej tu.
Wslm.xde wat pape pn..npenye?
Xde..sje je..xtdo lg ke?
Ni tgh tdo la..sy tgh msj lam mimpi.”
Wat lwk plak dier..awk,erm..
Ape?
Awk xske kt sy ke?
Ntah.nk kta ska 2,xsgt la..tp jgn rsau,sy xbnci awk.”
Klo mcm 2,sy ade hrapan la?
Setelah agak lama menunggu, Ammar berasa hairan kerana Aisya tidak membalas mesejnya. Dia terfikir mungkin Aisya telah tertidur. Dia segera balik ke bilik untuk tidur. Sebaik Ammar membuka pintu bilik, dia ternampak Aisya sedang berbual di telefon. Patutla Aisya tidak membalas mesej Ammar.
            “Hmm..nampaknya dia macam dah ada pakwe. Aku ni takde harapan rasanya. Ish,ape aku merepek ni? Dia kan dah jadi milik aku. Tapi tubuh dia aje milik aku, hati dia tak.” Ammar berkata-kata di dalam hati. Dia menjadi agak kecewa dan tidak jadi untuk masuk ke bilik. Dia hanya baring di atas sofa ruang tamu rumah Aisya.  
            “Eh,lupa nak balas mesej Ammar.” Setelah agk lama berbual dengan teman baiknya, Aina, Aisya baru teringat akan Ammar. Aisya sememangnya begitu. Kalau dah dapat berbual dengan sahabatnya yang satu itu, memang tak akan habis. Aisya terus meminta Aina untuk menamakan perbualan.
            “Sori, lmbt bls. Awk kt mne?” Aisya tidak menjawab pertanyaan Ammar. Dia pun tak tahu nak balas macam mana. Setelah agak lama menunggu, namun tiada balasan. Aisya pun mengambil keputusan untuk tidur saja.


Bersambung....

PART 1, PART 2, PART 3, PART 4, PA RT 5, PART 6, PART 7

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...