Saturday, July 30, 2011

Budak2 Kampung Zaman Sekarang

Ni bukan aku nak menghina orang kampung. Aku sendiri pun budak kampung jugak. Tapi nak cerita pasal perangai buruk diorang yang semakin menjadi2. Aku pulak yang naik rimas walaupun budak2 tuh bukan adik,  apatah lagi anak aku. Kalau anak aku, memang tak selamat la beliau. On da spot aku hantar Henry Gurney, tak pun Sekolah Wira Bakti dalam cerita Juvana tuh. Eheh!

Apa la nak jadi dengan budak2 sekarang nih. Baru sekolah rendah, dah bersoSial bagai. Khatan pun belum kering lagi, dah nak mula beromen sana sini. Siap ada port kat ceruk kampung tuh. Wadda.. Dah macam takda masa depan. Buntingkan anak orang sana sini. Sebab tu lah budak2 kampung dah ramai yang rosak. Serius weh. Ramai jugak yang muka tak bersalah kawen muda sebab terlanjur. Sekolah pun memang sah2 lah berenti. Mak bapak pun on jak. Tak pikir apa2 dah. Tak pikir masa depan anak diorang tuh. 

Yang aku pelik la kan, kampung tuh bukannya luas macam kat KL nun. Kalau ada anak2 muda yang buat perangai cibai macam khinzir, mesti kantoi punya. Tapi parent yang ada anak macam ni, takkan tak sedar yang anak diorang dah femes satu kampung dengan perangai sial anak tersebut?

Ada jugak parents yang terlalu open. Rilek jak biar anak diorang dengan geng2 kutu berahak mana tah dok lepak kat rumah diorang hari2. Siap sediakan peti karoke untuk diorang melalak hari2 tanpa segan dan silu. Dan yang paling penting, ada dalam geng2 kutu berahak tuh yang dah kawen. Umur baru 16 bai. Tu mesti kes kemaluan tak tentu arah dah. Satu lagi sikap parent yang selamber badak biar jak anak2 jantan diorang bawak balik betina jalang yang entah mana dikutipnya tidur kat rumah sampai berhari2. Siap buat makan2 lagi semata2 nak sambut betina tuh. Apa cita?? 


Kadang2 aku kompius sama ada mak bapak budak ni terlalu manjakan anak2 diorang or dah tak peduli apa anak2 diorang nak buat. Mana tak peliknya, budak baru darjah 6, dah dapat moto sebijik, henfon, komputer. Budak2 sekarang tak main la beskal bagai. Aku rasa macam.. ntah lah. Aku pulak yang geram. Yela, dah la takda lesen, pastuh senang2 bagi moto. Diorang tu pun bukannya kaya raya sangat. Kena saman baru nak nganga. Pastuh bila dah takda duit, mula la mencuri sana sini. Mak ayah, tok nek, tok wan, semua dah tau perangai budak tuh macam tuh. Tapi biar jak. Tak paham aku. Ponteng sekolah pun biar jak. Anak2 pi merempit pun biar jak. Bila orang lain tegur anak2 diorang, tau pulak melenting. Pokemon betul la.



P/S: Semua tuh benar2 berlaku.

2 comments:

yanayo said...

memang betol2 berlaku.. kat umah aku ada bdak form 4 dh bunting weh.. lawak3..

cik kompas said...

dunia...dunia.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...